Ingat

Posted by orang-orang On Friday, October 15, 2010 10 ugutan

Sesuatu perkara tu kalau kita buat selalu mesti kita ingat kan. Contohnya, dalam pelajaran ilmu hisab, untuk lebih memahami apa yang diajar secara jelas, kita haruslah melatih diri kita dengan pelbagai latih tubi dari beberapa buah buku. Lama-kelamaan cara-cara serta jalan kerja yang sepatutnya kita lakukan itu telah menjadi sebati dan hasilnya juga memberangsangkan.

Begitu juga ketika kita hendak mengingati nombor sesorang,sebagai contoh, awek. Tapi contoh ni hanya dapat diaplikasikan jika kita hidup dizaman 90-an ke bawah, dimana pada ketika itu memiliki handphone hatta nokla sekali pun akan dianggap sebagai tuhan. Berbalik kepada contoh kita, apabila 1st time kita dapat nombor telefon rumah sesorang awek, dan apabila kita hendak mendail nombor beliau buat kali pertamanya, kita akan merujuk sepenuh nya kepada nombor yang tercatat, apanila kali kedua kita mendail nombor beliau, kita hanya jeling-jeling je kat kertas dan begitulah juga seterusnya hinggalah kita x perlu lagi merujuk kepada kertas tersebut. Disini dapat kita lihat teori serta konsep melakukan sesuatu perkara berulang-rulang kali dapat membantu kita mengingat dengan lebih berkesan.

Tekanan menghafal?


Seperti yang cikgu geografi aku pernah cakap dulu, "jangan hafal, tapi ingat". Cikgu, sesungguhnya sekarang ini saya telah mengaplikasikan teori cikgu itu, sepanjang saya disini saya sudah dapat mengingati beberapa buah lagu nasyid, sedikit lagu indie dan juga satu lagu nombor. Ya. Sekarang baru saya tau, teori tu boleh digunakan dalam pelbagai jenis situasi.

 Ramai yang tidak menyedari kewujudan teori ini, malahan ramai juga yang tidak mnyedari seta menggunakan teori ini tanpa sedar. Tengoklah aktiviti kita seharian, memasak, mgira, membuat kerja sekolah serta hampir setiap perkara rutin kita berkait rapat dengan teori ini. Orang yang mengungkapkan teori ini kepada aku adalah orang yagn amat genius. Aku syak mungkin dia ada cipta mesin masa di masa lapangnya.

Ni aku syak mesin masa yang dia cipta. Lebey kurang camni la design die.



Hidup aku dikelilingi manusia yang genius. Memang best!

10 ugutan:

- koroe - said...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAHHAA...


FFFFFFFFFUUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!

- koroe - said...

OOPS..maap..pertamax..

- koroe - said...

ohh ye..satu lagi...keduazzz...ketigezzzzz

orang-orang said...

butthurt....lolz

- koroe - said...

ass hurt mybe..hahaha

segitujuh said...

saya genius tak sebab saya disebelah anda?

aYaz said...

ingat...
oke,
aku ingat...
heu heu heu...
:p

orang-orang said...

kalau anda nak tau...orang yang no 3 2 yang genius.

@segitujuh

oh..anda genius juga lah kot..kalau anda tido sebilik dengan saya.

@ayaz

igt tu..jgn lupe ye...

AL said...

saye nak gadis tuh..
dan juge pintu suke hati tuh
uhhhhhhhh

orang-orang said...

tu bukan gadis la..
aku tgk mcm MILF je..hoho